درمان لکه های کبدی

موضوع : زیبایی موجمعه 07 آذر 1399

لکه‌های تیره‌ی پوست که به لکه‌های پیری و یا کبدی معروف هستند با افزایش سن فرد و عدم استفاده از محافظ یا ضد آفتاب‌ها و قرار گرفتن مداوم زیر نور خورشید روی پوست ایجاد می‌گردند. بروز این نوع مشکل پوستی اغلب روی پوست صورت، دست، گردن و حتی در برخی موارد روی سر برخی از پیرزنان و پیر مردان نیز مشاهده شده است. این لکه‌های تیره در صورت عدم درمان رفته رفته گسترش یافته و تیره‌تر می‌شوند و تعدادشان بیشتر نیز خواهد شد.

شناسایی لکه های کبدی با بقیه‌ی لکه‌ها

برای اینکه تشخیص دهیم لکه‌های پیری با دیگر لکه‌هایی که روی صورت و بدن ایجاد می‌شوند تفاوت دارند بهتر است بدانید شکل این نوع لکه‌ها مسطح و اغلب بیضی شکل می‌باشند. رنگ این لکه‌ها نیز به رنگ قهوه‌ای بسیار روشن تا قهوه‌ای تیره است و به مرور زمان بزرگ‌تر و پررنگ‌تر می‌شوند و وسعت بیشتری پیدا می‌کنند. علاوه بر این هیچ گونه درد و یا حساسیت پوستی به سبب لکه‌های پیری یا کبدی به وجود نمی‌آید و اغلب درمان‌هایی که برای این نوع بیماری پوستی ابداع شده صرفاً جهت زیباتر کردن پوست و از بین بردن لکه‌ها است چرا که این لکه‌ها هیچگونه مشکل خاصی برای فرد به وجود نخواهند آورد و سلامتی وی را تهدید نخواهد کرد.

علت ایجاد شدن لکه های کبدی روی پوست چیست؟

لکه های کبدی ممکن است از بیماری‌های داخل کبد نشات گرفته باشند اما بیشترین و عمده‌ترین دلیل آن نور خورشید و تجمع بیش از حد میلانین‌ها زیر پوست می‌باشد. نور خورشید این خاصیت را دارد که سرعت تولید ملانین‌ها را افزایش داده و زمانی که پوست به صورت مداوم و بیش از حد زیر نور خورشید قرار می‌گیرد و لایه‌ی محافظی روی آن نباشد ملانین‌ها زیر پوست تجمع یافته و سبب ایجاد لکه‌های مختلف می‌شوند که یکی از این لکه‌ها معروف به لکه‌های پیری هستند.

زمانی که این لکه‌ها روی پوست ظاهر شدند هیچ راهی برای خلاصی از آن‌ها نداریم یعنی اگر حتی از نور خورشید نیز دوری کنید این لکه‌ها از بین نخواهد رفت و شما مجبور خواهید بود برای درمان این مشکل از روش‌های درمانی مختلف مانند دارو، لیزر و… استفاده کنید. علاوه بر خورشید و تجمع ملانین‌ها لکه های پیری یا کبدی میتوانند به علت دیابت، مشکلات هورمونی، مشکلات پوستی، بارداری و مشکلات کبدی نیز ایجاد گردند.

درمان لکه های کبدی روی پوست

علم  پزشکی آن چنان پیشرفت کرده است که به جرات می‌توان گفت دیگر بیماری پوستی وجود ندارد که برای آن درمان وجود نداشته باشد. بیماری‌های پوستی در دهه‌های پیش با عمل‌های جراحی و تهاجمی مورد درمان قرار می‌گرفتند اما خوشبختانه در چند دهه‌ی اخیر روش‌های مختلفی با کمترین آسیب، بدون جراحی و به روش غیر تهاجمی ابداع شده که به راحتی می‌توان مشکلات پوستی را درمان کرد. زمانی که از درمان این لکه‌ها صحبت می‌کنیم هدف ما بازگرداندن پوست به حالت اولیه و یا دوران جوانی نیست، مطمئناً زمانی که عمق و رنگ این لکه‌ها بیشتر باشد آثار جزئی آن روی پوست باقی خواهد ماند و صد درصد از بین نخواهد رفت.

درمان لکه‌های کبدی با استفاده از لیزر درمانی

امروزه لیزر و پرتوهای آن آثار خارق العاده و شگفت انگیزی روی پوست به وجود می‌آورند، از بین بردن انواع مشکلات و بیماری‌های پوستی گرفته تا بیشتر کردن زیبایی، شادابی و جوانی پوست. لیزر در درمان لکه های کبدی نیز توانسته موفق عمل کند و بتواند با قدرت موثر خود این مشکل پوستی را نیز درمان کند.

در این روش لیزر و پرتو های آن ملانین‌های زیر پوست را هدف قرار داده موجب نابودی ملانین‌ها و ترمیم سلول‌های زیرین می‌شوند. علاوه بر این لیزر با تحریک کلاژن‌های زیر پوست مشکل لکه‌های پوستی را نیز از بین می‌برد و پوست شاداب تر و جوانتر نیز خواهد شد. دقت داشته باشید که استفاده از دستگاه لیزر بدون عمل جراحی و بیهوشی انجام می‌گیرد و می‌توان آن را روی دست، صورت، گردن و هر جایی از بدن که لکه های کبدی در آن نقش گرفته‌اند استفاده کرد.

درمان لکه های کبدی با استفاده از لایه بردارها

مواد شیمیایی و لایه بردارها نیز می‌توانند در درمان و یا کم رنگ کردن لکه‌های کبدی مفید واقع شوند. درست است که استفاده از داروهای شیمیایی و محلول‌های لایه بردار نیاز به وقت و حوصله‌ی زیادی دارند اما می‌توان گفت این مواد برای کمرنگ کردن لکه‌ها و جلوگیری از به وجود آمدن لکه‌های جدید روش مناسبی هستند.

 میکرودرم آبریژن برای درمان لکه‌های کبدی

میکرودرم آبریژن دستگاهی است که در آن از کریستال‌های ریز برای سایش سطح پوست استفاده می‌شود. در واقع این دستگاه به عنوان سایش فیزیکی عمل می‌کند و مانند لایه بردارهای شیمیایی سطح پوست را لایه برداری کرده و موجب می‌شود بافت‌ها و سلول‌های پوستی تحریک شده و شروع به بازسازی پوست و از بین بردن لکه‌ها شود. علاوه بر این با تحریک کلاژن عمل بازسازی نیز زودتر و بهتر انجام می‌گیرد. این روش نیز روشی است که بدون بیهوشی، جراحی و بخیه انجام می‌گیرد و در چند جلسه می‌توان نتایج خوبی از آن گرفت.

استفاده از روش انجماد برای درمان لکه های کبدی

استفاده از انجماد که به روش کرایوتراپی نیز معروف است استفاده از نیتروژن مایع برای از بین بردن لکه‌های صورت است. در این روش نیتروژن مایع را به مدت چند ثانیه روی لکه‌های پوست قرار می‌دهند. این ماده توانایی این را دارد که رنگدانه‌ها و ملانین‌های اضافی زیر پوست را از بین برده و پوستی روشن عاری از لک برای ما به ارمغان آورد.

کلام آخر

همیشه پیشگیری و مراقبت‌های پوستی بهتر از درمان است چرا که ممکن است مشکلات پوستی شما به صورت صددرصدی رفع نگردد. توصیه می‌شود همیشه مراقبت‌های لازم از پوستتان را به عمل آورید تا دچار هیچ گونه عارضه‌ی پوستی نشوید. در مورد لکه های کبدی که به لکه‌های پیری نیز معروف هستند استفاده از ضدآفتاب و کلاه هنگام قرار گرفتن زیر نور شدید خورشید بهترین روش محافظت است چرا که با محافظت‌های خوب و مناسب می‌توان از بروز این مشکل به خوبی جلوگیری کرد.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید