افتادگی و شل شدن پوست و راه‌های درمان آن

موضوع : زیبایی موپنج‌شنبه 11 دی 1399

پوست انسان یکی از مهم‌ترین اعضای بدن وی محسوب می‌شود، چرا که ما در مواجهه با هر شخصی ابتدا پوست او را می‌بینیم. پوست شاداب و سالم، فرد را جوان نشان می‌دهد و پوستی چروکیده و شل شده چهره را پیر و فرتوت می‌کند. امروزه اهمیت سلامتی و زیبایی پوست بر همگان آشکار است اما در برخی موارد بدون اینکه ما هیچ گونه دخالتی در کاهش زیبایی آن داشته باشیم به علت افزایش سن و تغییرات طبیعی بدن، دچار برخی مشکلات پوستی می‌شویم، یکی از این مشکلات مهم پوست، افتادگی و شل شدن آن است که اغلب افراد با گذشت سن و سال و یا تغییر ناگهانی وزن آن را تجربه خواهند کرد.

علل شل شدن پوست

ابتدا بهتر است با ساز و کار پوست آشنا شویم تا بهتر درک کنیم چرا پوست بعد از افزایش سن یا کاهش وزن سریع، دچار افتادگی و شل شدن می‌شود. کلاژن و الاستین دو مقصر اصلی این موضوع هستند. در واقع نه تنها پوست بلکه تمام بدن نیازمند وجود کلاژن و الاستین می‌باشند. این کلاژن و الاستین موجب می‌شوند تا بدن بتواند زودتر بافت‌ها و سلول‌های خود را ترمیم و بازسازی کند. خود کلاژن و الاستین از پروتئین‌هایی که ما روزانه از طریق مواد غذایی مصرف می‌کنیم ساخته می‌شوند. درست است که کلاژن و الاستین برای بدن اهمیت فوق‌العاده‌ای دارند اما اهمیت و مزایای آن برای پوست به خصوص پوست صورت بسیار ویژه و خاص است.

متابولیسم بدن به صورت طبیعی بعد از سن مشخصی تولید کلاژن و الاستین را  کم می‌کند که این امر موجب می‌شود پوست نتواند در مقابل عوامل بیرونی مخرب بازسازی شده و شادابی و جوانی خود را از دست می‌دهد. به همین علت است که یکی از مهم‌ترین عوامل شل شدن پوست افزایش سن و کاهش تولید کلاژن و الاستین پوست محسوب می‌شود.

شل شدن و افتادگی پوست

علاوه بر این، موارد مختلف دیگری نیز در این امر دخیل هستند مانند:

  • کاهش سریع وزن
  •  تغذیه‌ی نامناسب
  • استعمال دخانیات
  •  قرار گرفتن طولانی مدت زیر نور خورشید
  •  بارداری
  •  بیماری‌های مختلف پوستی

شل شدن پوست بر اثر افزایش سن

بدن انسان از سن ۲۵ تا ۳۵ سالگی تولید کلاژن خود را ۳ درصد کاهش می‌دهد اما بعد از ۴۵ سالگی تولید کلاژن ۳۵ درصد کاهش می‌یابد. کاهش سریع تولید کلاژن می‌تواند پوست را به سرعت دچار شل شدن و افتادگی کند. علاوه بر این موارد، عوامل بیرونی نیز می‌توانند روی تولید پروتئین و هم روی شل پوست تاثیر بسزایی بگذارند و نتیجه‌ی کار به وجود آمدن پوستی شل، افتاده و پیر خواهد بود.

کاهش سریع وزن

زمانی که شما اضافه وزن دارید و به مدت طولانی وزن شما زیاد می‌ماند، این وزن اضافه می‌تواند تولید کلاژن و الاستین پوست را تحت تأثیر قرار داده و کم کند. در نتیجه پوست خاصیت انعطاف پذیری خود را از دست خواهد داد. در این شرایط کاهش سریع وزن می‌تواند به طور ناگهانی افتادگی پوست شما را منجر شود. اگر به دنبال کاهش وزن هستید بهتر است این کار را تحت نظر پزشک متخصص انجام دهید.

بارداری

در دوران بارداری به علت اینکه طی ۹ ماه و مدت زمان کم بدن، افزایش سریع وزن پیدا می‌کند در این حالت افتادگی و شل شدن پوست در ناحیه‌ی شکم بعد از زایمان به خصوص زمانی که خانم‌ها چند قلو باردار هستند بیشتر اتفاق می‌افتد، البته که نوع پوست مادر و سن وی نیز در میزان این شل شدگی و افتادگی پوست و بدن مهم هستند.

شل شدن پوست بر اثر بیماری‌های پوستی

برخی بیماری‌های پوستی نیز وجود دارند که موجب می‌شوند پوست دچار شل شدگی و افتادگی شود. بیماری‌هایی مانند گرانولوماتوز و سندروم ایلرز_ دانلوس از جمله‌ی این بیماری‌ها هستند.

 درمان‌های خانگی و طبیعی برای جلوگیری از افتادگی پوست

برای مشکلات پوستی و زیبایی همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، چرا که شما می‌توانید با استفاده از تغذیه‌ی مناسب و تغییر سبک زندگی خود و همچنین استفاده از کرم‌های مرطوب کننده‌ی مختلف روند شل شدن پوست خود را به تعویق بیندازید. همچنین شما می‌توانید با رسیدگی‌های متعدد مانند استفاده از ماسک‌های خانگی و رعایت مواردی که موجب شل شدن پوست می‌شوند مانند ترک سیگار و انجام ورزش، خاصیت کششی و انعطاف پذیری پوست خود را حفظ کنید.

شل شدن و افتادگی پوست

 موارد زیر می توانند تا حدود زیادی از شل شدن پوست و افتادگی آن جلوگیری به عمل آورند:

  •   نوشیدن آب فراوان
  • تغذیه‌ی مناسب حاوی پروتئین و مواد مورد نیاز پوست
  •  عدم استفاده از سیگار و مشروبات الکلی
  •  استفاده از ضدآفتاب‌ها
  •  استفاده از کرم‌های آبرسان و مرطوب کننده
  •  مراقبت از پوست و لایه برداری آن
  • آرایش کم
  • کاهش وزن اصولی و علمی
  •  استفاده از مواد کلاژن ساز

درمان افتادگی صورت با استفاده از علم پزشکی

برخی افراد دوست ندارند از روش‌های پیشگیری و یا روش‌های خانگی که تاثیرات خود را طی دراز مدت نشان می‌دهند استفاده کنند چرا که آن‌ها می‌خواهند هر چه زودتر به نتیجه برسند و افتادگی و شل شدن پوست خود را درمان کنند. برای افتادگی و شل شدن پوست هنگامی که این مورد در بدن رخ دهد چاره‌ای جز استفاده از عمل‌های جراحی مانند پیکرتراشی وجود ندارد. در مورد پوست نیز علاوه بر جراحی لیفت صورت می‌توان از لیزر و تزریق ژل و فیلر برای درمان شل شدن پوست استفاده کرد.

 لیزر برای درمان افتادگی و شل شدن پوست

لیزر یک روش نیمه تهاجمی به حساب می‌آید به این صورت که با لایه برداری پوست، گرما را به داخل لایه‌های زیرین نفوذ داده و موجب تحریک کلاژن سازی و ترمیم بافت‌های سلولی پوست می‌شود. این روش می‌تواند با انجام مکرر در طی چندین جلسه متناسب با نیاز شما و تجویز پزشک متخصص تاثیرات مطلوبی روی پوست‌تان داشته باشد و تا حد زیادی شل شدگی و افتادگی آن را درمان کند.

دقت کنید که استفاده از این روش نمی‌تواند به صورت دائم و دراز مدت جوابگو باشد و شما برای داشتن پوست جوان و سفت مجبور هستید بعد از مدتی دوباره این کار را تکرار کنید.

استفاده از ژل‌ها و فیلرها برای درمان افتادگی صورت

استفاده از مواد پر کننده‌ی پوست مانند ژل‌ها و فیلرها که داری اسید هیالورونیک هستند می‌توانند موجب کم شدن شلی و افتادگی پوست شوند. این مواد با تحریک پوست، تولید کلاژن را افزایش می‌دهند و همین امر موجب می‌شود پوست به‌طور طبیعی افتادگی خود را درمان کند و شدت آن را به تعویق بیندازد.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید