آیا انواع شامپو ضد ریزش بر روی ریزش موها موثر هستند؟

موضوع : زیبایی موسه‌شنبه 03 اسفند 1400

مشکل ریزش مو به قدری در بین مردم رواج پیدا کرده است که افراد برای درمان آن به دنبال روش‌های مختلفی هستند. شامپوهای ضد ریزش مو از جمله این روش‌ها میباشند که معمولاً افراد هنگامی که به تازگی متوجه ریزش موهای خود می‌شوند، از آن‌ها استفاده می‌کنند. البته در بسیاری از مواقع نیز به دلیل عدم آگاهی کافی افراد در این زمینه و عدم مراجعه به پزشک متخصص، با استفاده از این شامپوها موجب شدت یافتن ریزش موهای خود خواهند شد.

سوالی که پیش می‌آید این است که آیا شامپوهای ضد ریزش برای درمان ریزش مو، موثر هستند؟ و یا هیچ گونه تاثیری ندارند. برای یافتن پاسخ این سوال با ما همراه باشید.

دلایل ریزش موها

ریزش موها یکی از مشکلات رایجی است که افراد از سن کم درگیر آن شده و اگر نتوانند با اصول درست از آن جلوگیری کنند، در آینده ممکن است دچار طاسی نیز شوند. ریزش مو گاهاً ممکن است ارثی باشد که در این صورت نمی‌توان از آن جلوگیری کرد و تنها راه درمان، مراجعه به پزشک متخصص و استفاده از روش‌های درمانی و تقویت فولیکول‌های مو می‌باشد. در مواقعی که ریزش موها ناشی از عدم مراقبت صحیح مانند استفاده از شامپوهای نامناسب، نداشتن تغذیه مناسب، استرس زیاد، عدم شتشوی مناسب موها و … باشد، می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف از شدت یافتن ریزش موها پیشگیری کنید.

تاثیر شامپوهای ضد ریزش بر روی درمان ریزش موها

شاید تا به حال برای شما نیز پیش آماده است که پس از دیدن چند تار مو بر روی بالشت و یا شانه خود، فوراً به داروخانه مراجعه کرده و یک شامپوی ضد ریزش مو خریداری کنید؟ این شامپوها که بدون مشورت با پزشک خریداری می‌کنید تا چه اندازه بر روی درمان ریزش موهایتان موثر بوده اند؟

 

هنگامی که با مشکل ریزش موها مواجه می‌شوید، باید در ابتدا به پزشک متخصص مراجعه کنید چرا که تنها پزشک می‌تواند شدت ریزش موها را تشخیص داده و متناسب با شرایط شامپوی مناسبی را برایتان تجویز کند. البته شامپوها اثر بخشی بسیاری نداشته و نمی‌توان از آن‌ها انتظار درمان کامل ریزش موها را داشت. یکی از روش‌های اثر بخشی این شامپوهای ضد ریزش، استفاده از آن‌ها به عنوان شامپوی شستشو بوده و با این کار می‌توانید از شروع ریزش موها نیز پیشگیری کنید.

شامپو ضد ریزش مو

توجه داشته باشید که استفاده از شامپو ضد ریزش برای درمان کامل ریزش شدید موها موثر نبوده و تنها می‌توان از آن‌ها در کنار سایر روش‌های درمانی از جمله کاشت مو، و به عنوان تقویت کننده فولیکول‌های مو استفاده کرد.

چگونه بهترین شامپو برای ریزش مو را انتخاب کنیم؟

با اینکه بهترین راه انتخاب شامپو ضد ریزش برای درمان ریزش موها، مراجعه به پزشک متخصص و مشورت با وی می‌باشد اما اگر اطلاعات کاملی در مورد بهترین شامپوهای مناسب برای ریزش مو داشته باشید، خودتان نیز می‌توانید شامپویی مناسب برای موهایتان انتخاب کنید. در هنگام انتخاب شامپوی مناسب برای ریزش موهایتان به نکات زیر توجه کنید:

ترکیبات فعالی از جمله ویتامین E، ویتامین‌های گروه B، آمینو اسیدها، جینسینگ و … از جمله موادی هستند که باید در شامپوهای ضد ریزش مو وجود داشته باشند. پس در هنگام انتخاب شامپو توجه داشته باشید که مواد تشکیل دهنده شامپو حاوی این ترکیبات نیز باشند.

یکی از عواملی که موجب ریزش موها می‌شود، حساسیت فولیکول‌های مو به DHT می‌باشد. پس در نتیجه استفاده از شامپویی حاوی مواد ضد DHT، میتواند برای پیشگیری از ریزش موهایتان مناسب باشد.

برخی از مواد شیمیایی قوی مانند سولفات‌ها در ترکیبات برخی از شامپوها وجود دارند که موجب سست شدن فولیکول‌ها و در نتیجه ریزش موها می‌شوند. پش شامپوهایی را انتخاب کنید که فاقد مواد شیمیایی مضر باشند.

همانطور که می‌دانید جنس موهای تمامی افراد متفاوت بوده و شامپویی که قرار است برای موهای چرب انتخاب کنید، با شامپوی مناسب برای موهای خشک متفاوت می‌باشد. در هنگام خرید شامپوی ضد ریزش نیز توجه کنید که شامپو متناسب با نوع موهایتان باشد.

در تمامی شامپوها علاوه بر مواد معدنی، مواد گیاهی نیز برای درمان ریزش موها مورد استفاده قرار می‌گیرند که برخی از این مواد گیاهی موثر برای ریزش مو عبارتند از:

  • رزماری
  • عصاره چای سبز
  • آلوئه ورا
  • کافئین
  • ویتامین E
  • عصاره نخل اره‌ای
  • و …

شامپو ضد ریزش مو

برای درمان ریزش موها شامپوهای گیاهی بهتر هستند یا شیمیایی؟

مواد شیمیایی و گیاهی مورد استفاده در شامپوهای ضد ریزش، همگی توسط افراد متخصص در این زمینه تعیین شده و اگر بتوانید شامپو ضد ریزش مو باکیفیتی انتخاب کنید، هیچ گونه مشکلی نخواهید داشت. در تولید برخی از شامپوها به جای ترکیباتی از مواد شیمیایی و گیاهی، تنها از یک نوع آن‌ها استفاده می‌کنند. باید بدانید که استفاده از شامپوهای گیاهی و یا ترکیبایی از گیاهی و شیمیایی هر کدام کاربردهای متفاوتی داشته و برای انواع موهای مختلف مناسب هستند.

بهترین روش برای یافتن شامپوی خوب برای درمان ریزش موها، مشورت با پزشک می‌باشد. پس بهتر است شما نیز انتخاب شامپوی گیاهی و یا شیمیایی مناسب برای موهایتان را به پزشک خود واگذار کنید.

از شامپوهای حاوی موارد زیر به هیچ عنوان استفاده نکنید

تا به اینجا با شامپوهای مناسب برای ریزش موها و ترکیبات آن‌ها آشنا شدیم. اما برای انتخاب یک شامپوی موثر باید با موادی که برای موها ضرر دارند نیز آشنا شوید تا از خرید شامپوهایی حاوی این مواد خودداری کنید. برخی از این مواد مضر برای موها عبارتند از:

  • دی اوکسان Dioxane
  • پارابن Propylparaben
  • پگ PEG
  • اسلس SLES
  • و …

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید