اهمیت عمل به توصیه های بعد از کاشت مو

موضوع : زیبایی موچهارشنبه 12 آبان 1400

زیبایی و سالم بودن موها تاثیر بسیاری روی زیبایی ظاهری هر فرد داشته و حتی می‌تواند سبب افزایش اعتماد به نفس وی شود.  اما گاهاً به دلیل عوامل مختلفی موها دچار ریزش شدید شده و افراد مجبور به استفاده از روش‌های مختلف برای احیای موهای خود می‌شوند که یکی از روش‌های مهم و تاثیر گذار برای افزایش و رویش مجدد موهای ریخته شده، کاشت مو می‌باشد. اما به دلیل اینکه امروزه مراکز معتبر و غیر معتبر بسیاری این کار را انجام می‌دهند، افراد نیز سردرگم مانده و نمی‌توانند به همه‌ی آن‌ها اعتماد کنند. به همین دلیل کاشت مو از نظر آن‌ها اقدامی دلهره آور می‌باشد.

در برخی موارد از نظر افراد، دغدغه‌ها و استرس‌های کاشت مو محدود به حین انجام عمل است اما برای داشتن نتیجه‌ی موفق و ایدآل، مهم‌ترین بازه‌ی زمانی بعد از کاشت مو می‌باشد. نحوه‌ی مراقبت و توصیه‌ هایی که توسط دکتر ارائه می‌شوند، تاثیر مهمی روی عمل کاشت مو دارند. برای اینکه به خوبی بتوانید از موهای کاشته شده‌ی خود مراقبت کنید، باید با توصیه های بعد از کاشت مو آشنا شده و آن‌ها را رعایت کنید.

اهمیت عمل به توصیه های بعد از کاشت مو

کاشت مو را میتوان روشی تهاجمی نام برد چرا که عملی حساس بوده و باید تمام مراحل آن به خوبی انجام شوند. در پیوند مو، پزشک متخصص فولیکول‌ها را از بانک مو برداشته و سپس در ناحیه‌هایی که موهای کمتری دارد، کاشت می‌کند.

بعد از عمل باید علاوه بر موهای کاشته شده، از بانک مو نیز مراقبت‌های لازم انجام شود. تمامی پزشکان متخصص توصیه‌هایی را برای فرد بیمار شرح داده و حتی در قالب بروشور آن‌ها را به بیماران خود ارئه می‌دهند. اگر به این موارد توجه نکرده و انجام ندهید، مطمئناً نتیجه‌ی ایده آلی از کاشت مو نگرفته و حتی ممکن است باعث ریزش موها و یا عفونت در محل کاشت و یا بانک مو شوید.

توصیه های بعد از کاشت مو

مشکلاتی احتمالی پس از کاشت مو

همانطور که گفتیم اگر به توصیه‌های بعد از عمل توجه نشده و رعایت نشوند، عوارض کاشت مو  افزایش یافته و تبدیل به بیماری خواهند شد. عفونت پوست سر، دلمه شدن محل کاشت، خونریزی، ریزش شدید موهای کاشته شده و … جز عوارض کاشت مو هستند. تمامی این‌ها در صورتیکه مراقبت‌های لازم انجام گیرند، به صورت جزئی ظاهر خواهند شد. اما اگر به توصیه‌ های گفته شده عمل نشود، سبب رخ دادن مشکلات و دردسرهای دیگری خواهید شد.

توصیه های بعد از کاشت مو

پس از اینکه عمل کاشت مو انجام شده و شما با تصمیم پزشک متخصص مرخص شدید، از همان لحظه مراقبت‌های پس از عمل شروع می‌شوند. سعی کنید در این بازه‌ی زمانی توصیه‌های دکتر را جدی گرفته و مطابق با آن‌ها رفتار کنید. توصیه‌های کلی بعد از کاشت مو، در بازه‌های زمانی مختلف، متفاوت می‌باشند. یعنی توصیه‌های مربوط به روزای اول کاشت مو و چند هفته پس از آن متفاوت است. در ادامه به بررسی اغلب این توصیه‌ها می‌پردازیم.

توصیه‌های مراقبتی ساعات اولیه بعد از کاشت مو

پس از کاشت ، محل بانک مو و یا ناحیه‌های که کاشت شده ممکن است دچار خونریزی شوند، اگر همچین اتفاقی برای شما رخ داد، در ابتدا خونسردی خود را حفظ کرده و سپس با استفاده از یک گاز و باند تمیز محل خونریزی را با کف دستتان به آرامی فشار دهید تا جلوی خونریزی گرفته شود. توجه داشته باشید که اگر بعد از این اقدامات باز هم خونریزی شما قطع نشد حتماً به پزشک متخصص خود و یا کلینیکی که در آنجا کاشت انجام  داده‌اید، مراجعه کنید.

به دلیل اینکه ممکن است بعد از کاشت دچار افت قند خون و یا فشار خون شوید، از انجام اقداماتی مانند رانندگی، پیاده روی، برداشتن اجسام سنگین و … خودداری کنید. همانطور که قبلاً نیز گفتیم عوارض جزئی بعد از کاشت کاملا طبیعی بوده و همه‌ی افراد آن‌ها را تجربه خواهند کرد. این عوارض معمولاً شامل قرمزی و کبودی پیشانی، اطراف چشم‌ها، سر گیجه، درد در ناحیه‌ی بانک مو و محل کاشت، تورم ناحیه‌ی کاشت و … می‌باشند که پس از استراحت چند روزه از بین می‌روند.

توصیه های بعد از کاشت مو

روزهای اول پس از پیوند مو

پس از کاشت مو باید تا ۴ روز استراحت کامل داشته و از استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکی خودداری کنید. در این مدت تمامی عوارض ناشی از کاشت بهبود پیدا کرده و به روال طبیعی خود باز می‌گردید. یکی از مسائل مهم در روزهای ابتدایی بعد از کاشت، شستشوی درست و صحیح موهای کاشته شده می‌باشد. برای شستشو حتماً به توصیه‌های گفته شده توجه کنید چرا که تاثیر زیادی روی نتیجه‌ی نهایی دارند.

برای این کار در ابتدا با استفاده از یک شامپوی مناسب و فاقد مواد شیمیایی قوی، کف سر خود را به شامپو آغشته کرده و بعد از آن با کف انگشتان خود به آرامی موهای کاشته شده را بشویید. توجه کنید که اصلاً  از نوک انگشتان و ناخنتان برای شستشو استفاده نکنید چرا که باعث آسیب به گرافت‌های مو خواهید شد. برای خشک کردن موها نیز به هیچ عنوان از سشوار و حوله استفاده نکرده و اگر مجبور به خشک کردن سریع هستید، از یک دستمال کاغذی نرم استفاده کنید.

روز چهارم تا چهاردهم بعد از پیوند مو

از روز چهارم به مدت دو هفته یعنی ۱۴ روز به هیچ عنوان محل کاشت موها را تحریک کرده و طبق توصیه‌های گفته شده و در بازه‌های زمانی مشخص، موهای خود را شستشو دهید. در این مدت زمان به هیچ عنوان ورزش و فعالیت‌های سنگینی را انجام نداده و مراقبت‌های لازم را ادامه دهید. برای اینکه فولیکول‌های مو به خوبی تثبیت شوند، از تحریک آن‌ها خودداری کرده و اگر در فصل زمستان کاشت مو انجام داده‌اید، از موهای کاشته شده خود در مقابل سرما محافظت کرده و از کلاه‌های مخصوصی استفاده کنید که به موهایتان آسیب نرسانند.

دو هفته بعد از کاشت مو

پس از گذشت دو هفته شما می‌توانید به روال عادی زندگی خود برگشته و مانند گذشته فعالیت‌های خود را دوباره انجام دهید. اما این به این معنی نیست که مراقبت‌ های بعد از عمل تمام شده است. تا هنگامی که موهایتان به خوبی رشد کنند، باید این مراقبت‌ها را ادامه دهید. در این بازه‌ی زمانی ممکن است موهای کاشته شده در مرحله ریزش قرار گفته و شروع به ریختن کنند اما اصلاً نگران نباشید چرا که ریشه‌ی آن‌ها تثبیت شده و فقط ساقه‌شان می‌ریزد.

پس از اینکه دوران حساس بعد از کاشت مو را گذراندید، بنا بر توصیه‌ های پزشک متخصص در بازه‌های زمانی مشخص شده به کلینیک و دکتر متخصص خود مراجعه کنید تا از نبود مشکل خاصی اطمینان حاصل شود.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید