چگونه در ماه رمضان پوستی شاداب داشته باشیم؟

موضوع : پوست و زیباییچهارشنبه 25 فروردین 1400

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و روزه داری، مراقبت روزانه و حفظ شادابی و طراوت پوست صورت از دغدغه‌های اصلی خانم‌ها به شمار می‌رود. در این ماه به دلیل تغییردر برنامه‌ی غذایی و سبک زندگی، بدن انسان نیز به این شرایط واکنش نشان داده و باعث ایجاد تغییراتی در پوست می‌شود. در این ماه که هوا کمی گرم و با وزش باد همراه است و از طرفی در طول روز به دلیل مصرف نکردن مایعات و مواد مغذی پوست صورت کدر و خشک می‌شود، اما با حفظ روتین پوستی و با داشتن رژیم غذایی که بتواند مواد مغذی لازم را برای بدن تامین کند می‌توانید در این دوران نیز پوستی شفاف و شاداب داشته باشید.

روتین مراقبت از پوست در ماه رمضان

برای داشتن پوستی سالم و شفاف باید همیشه یک روتین مراقبت از پوست داشته و به آن عمل کنید ولی در بعضی شرایط این مراقبت اهمیت زیادی پیدا کرده و عمل نکردن به آن ضر‌رهای زیادی به پوست وارد می‌کند که درمان آن نیز خیلی زمان بر خواهد بود. در ماه مبارک رمضان نیز باید یک روتین برای خود تعیین کرده و بر اساس آن از پوست صورت خود مراقبت کنید. در اینجا سعی می‌کنیم به بررسی نکاتی در مورد مراقبت از پوست بپردازیم.

آب زیاد و کافی بنوشید

خوردن آب کافی همیشه برای بدن مفید بوده و نمی‌توان از فواید آن چشم پوشی کرد. در ماه مبارک رمضان به دلیل اینکه ساعت‌ها آب نمی خورید پوست صورت دچار کم آبی شده و خشک می شود برای اینکه بتوانید در این دوران از خشکی پوست جلوگیری کنید بهتر است از موقع افطار تا سحری آب و مایعات زیادی مصرف کرده و غذاهایی که آبکی هستند را بیشتر میل کنید.

از شستن زیاد پوست خودداری کنید

در ماه مبارک رمضان با روزه داری و خواندن نماز روزانه چند بار مجبور به شستن صورت خود شده و به همین دلیل بیشتر با خشکی پوست مواجه می‌شوید. برای مقابله با این مشکل می‌توانید هر بار بعد از شستن صورت از ماسک‌های طبیعی و انواع آبرسانهای مناسب پوست خود استفاده کنید.

پوست

غذای چرب دشمن پوست

مصرف غذاهای پر چرب برای بدن ضرر داشته و همیشه پزشکان توصیه می‌کنند که به جای مصرف غذاهای سرخ کردنی و پر چرب از غذاهای بخار پز استفاده کنید. در ماه مبارک رمضان خوردن این غذاها به خصوص وقتی که در طول روز فعالیت زیادی داشته و مایعات کافی استفاده نمی‌کنید برای سلامتی ضرر داشته و باعث بروز بیماری‌هایی مثل لک روی صورت، فشار خون، کبد چرب،جوش و آکنه و … می‌شود.

تا حد امکان سعی کنید در این ماه در وعده‌های افطار و سحری از غذاهای پر چرب و سرخ کردنی دوری کرده و بیشتر غذاهای آبکی و آب پز مصرف کرده و حتماً از انواع سبزیجات و سالادها در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید. در حالت کلی مصرف غذاهای پر چرب سبب پیری  پوست شده و مخصوصاً در ماه مبارک رمضان که مصرف آب کمتری دارید این ضررها چند برابر می‌شوند.

از خوردن میوه و سیزیجات غفلت نکنید

بدن انسان به انواع ویتامین‌ها و کلسیم‌ها نیاز دارد و با مصرف نکردن آن‌ها ضعیف شده و زمینه را برای بروز انواع بیماری‌های مختلف فراهم می سازد. برای تاًمین ویتامین‌ها و کلسیم‌های مختلف بهترین راه، استفاده از میوه‌ها و سبزیجات است. میوه‌ها و سبزیجات دارای ویتامین‌های خاصی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید سلامت جسمانی خود را تضمین کنید. در ماه مبارک رمضان که ساعات زیادی را بدون آب و غذا سپری می‌کنید، بدن انسان مخصوصاً پوست ضعیف شده و اگر بین وعده‌ی افطار تا سحری میوه و سبزی کافی استفاده نکنید به مرور زمان پوستتان شل و افتاده شده و ظاهری نامناسب و ناخوشایند خواهید داشت.

میوه‌ها و سبزیجات در شادابی و لطافت پوست تاثیر زیادی دارند و با مصرف آن‌ها می‌توانید پوستی جوان و شاداب داشته باشید. برخی از آن‌ها مانند سیب، خیار، اسفناج و هویج به آبرسانی و جوانسازی پوست کمک می‌کنند.

خواب کافی داشته باشید

در هر مسئله‌ای باید حد اعتدال را رعایت کنید و افراط و تفریط را کنار گذاشته و برای زندگی خود برنامه داشته باشید. خواب نیز از جمله مسائلی است که رعایت حد اعتدال در آن خیلی مهم است. خوابیدن زیاد باعث بروز بیماری‌هایی از جمله چاقی، سردرد، افسردگی و پیری پوست می‌شود. در بعضی مواقع مانند ماه مبارک رمضان که باید نصف شب برای خوردن سحری بیدار شوید و ساعت خواب شما ممکن است جابجا شود، با یک برنامه‌ریزی درست می‌توانید به موقع خوابیده و به انجام امورات دیگر خود بپردازید.

در این ماه اگر تایم خواب خود را تنظیم نکرده و از طرفی مایعات و مواد مغذی کمی استفاده کنید همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند و باعث پیری زودرس پوست شما می‌شوند.

بعد از افطار ورزش کنید

ورزش و فعالیت‌های بدنی در هوای گرم باعث تعریق زیاد و از دست رفتن آب بدن می شوند. برای مقابله با این مشکل بهترین راه خوردن آب و مایعات است ولی در ماه رمضان که روزه می‌گیرید، با داشتن فعالیت‌های جسمی روزانه هنگام روزه داری باعث از بین رفتن آب بدن خود شده و در نتیجه پوست صورت رطوبت خود را از دست می دهد و با مشکل خشکی پوست مواجه می‌شوید. پس بهترین توصیه‌ی ما برای شما این است که انجام فعالیت‌های ورزشی خود را به بعد از افطار موکول کرده تا بتوانید در این ماه در کنار روزه داری به انجام فعالیت‌های ورزشی نیز بپردازید.

زیر نور آفتاب قرار نگیرید

ایستادن طولانی مدت در زیر نور آفتاب باعث تشنگی، خشکی و لک روی پوست صورت می‌شود. در ماه مبارک رمضان که روزه گرفته و در طول روز آب کافی مصرف نمی‌کنید، مدت زمان زیادی زیر نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید و سعی کنید از ضد آفتاب مخصوص پوست خود برای جلوگیری از آسیب‌هایی که نور خورشید به پوستتان وارد می‌سازد استفاده کنید.

پوست

کلام پایانی

در ماه مبارک رمضان به دلیل تغییر یک ماهه در سبک زندگی ممکن است بسیاری از افراد با مشکلات و بیماری‌های جسمانی و پوستی مواجه شوند. برای پیشگیری از این بیماری‌ها و داشتن پوستی سالم و شاداب در ماه رمضان سعی کنید به توصیه‌هایی که گفته شد عمل کنید و نکته‌ی مهم این‌که سعی داشته ‌باشید که در این دوران همه‌ی گروه‌های غذایی را در وعده‌های افطار و سحری مصرف کنید تا بدنتان دچار کمبود ویتامین‌ها نشود.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید