همه چیز در مورد بیماری اگزما پوستی و روش درمان آن

موضوع : پوست و زیباییدوشنبه 05 اردیبهشت 1401

بیماری اگزما پوستی یک بیماری پوستی رایج می باشد که موجب التهاب، خارش و قرمزی پوست می شود. این بیماری در کودکان بیشتر از بزرگسالان رایج و شایع است. اگزما در اصل نوعی واکنش آلرژیک می باشد اما در بیشتر مواقع آلرژی محسوب نمی شود. علائم اگزما ممکن است در افراد متفاوت باشد. این بیماری مسری نیست و به بدن نیز آسیبی نمی رساند. اما بهتر است پس از مشاهده علائم، به درمان آن اقدام کرد. عواملی چون ژنتیک، سیستم ایمنی، استرس و… میتوانند در به وجود آمدن اگزما تاثیر داشته باشند.

علائم بیماری اگزما

از شایع ترین علائم بیماری اگزما میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خارش پوست
  • خشکی پوست
  • ایجاد قرمزی و التهاب
  • به وجود آمدن برآمدگی های پوستی
  • پوسته پوسته شدن پوست

انواع اگزما پوستی

اگزمای پوستی بسته به اینکه چه نشانه هایی از خود بروز می دهد و با چه شدتی روی بدن ایجاد می شود؛ انواع مختلفی دارد. در ادامه میخواهیم به چند مورد از انواع شایع اگزما پوستی که تا کنون در علم پزشکی شناخته شده اند، اشاره کنیم:

درماتیت تماسی (Contact Dermatitis)

در بیماری درماتیت تماسی، پوست به شدت دچار حساسیت می شود. علت ایجاد این نوع اگزما، قرارگرفتن در معرض عوامل شیمیایی است. به عنوان مثال خانم های خانه دار، کارگران ساختمانی و… از گروه هایی هستند که در معرض درماتیت تماسی قرار دارند.

درماتیت تماسی (Contact Dermatitis)

این نوع از اگزما میتواند باعث ایجاد ترک و خشکی روی پوست شود. درماتیت تماسی بیشتر پوست صورت و دست را درگیر میکند. صابون ها، حلال ها، شوینده ها و حتی تماس دائمی با آب نیز دلیل اصلی ایجاد این نوع اگزما می باشند.

اگزمای دیس هیدروتیک (Dyshidrotic Eczema)

یکی دیگر از انواع اگزما، اگزمای دیس هیدروتیک میباشد که در آن پوست بدن دچار تاول می شود. این تاول ها حالتی برجسته داشته و بیشتر در دست و پا ایجاد می شوند. تاول های ایجاد شده در این نوع اگزما معمولا دردناک هستند. این نوع اگزما حتی پس از دوره درمان هم میتواند عود کند. در واقع اگزمای دیس هیدروتیک یک واکنش آلرژیک به فلزات است. حساسیت های فصلی نیز میتوانند این نوع اگزما را به وجود بیاورند.

اگزمای دیس هیدروتیک (Dyshidrotic Eczema)

به عنوان مثال اشخاصی که در معرض موادی مانند کبالت، نیکل یا کروم هستند، احتمال ابتلای زیادی به این اگزما دارند. اگزمای دیس هیدروتیک، با خارش پوست و ترکیدن تاول ها شروع می شود و رفته رفته این موضوع باعث پوسته پوسته شدن، خشکی و قرمزی پوست می شود.

اگزمای نومولار (Nummural Eczema)

در بیماری اگزمای نومولار لکه هایی به شکل سک در پوست ایجاد می شوند که احساس خارش و سوزش شدیدی در آن ها وجود دارد. در غالب موارد پس از خارش پوست، مایع شفافی هم از لکه ها خارج می شود.

درماتیت سبورئیک (Seborrheic Dermatitis)

درماتیت سبورئیک (Seborrheic Dermatitis)

این نوع از اگزما بیشتر در سر و صورت ایجاد می شود. درماتیت سبورئیک هم در کودکان و هم در بزرگسالان قابل شیوع می باشد. لکه های ایجاد شده در این نوع اگزما به شدت خارش دارند و گاهی حتی منجر به خونریزی محل ابتلا جهت خارش زیاد می شود. از علائم اصلی نوع اگزما می‌توان به زرد و چرب شدن پوست و پوسته پوسته شدن آن اشاره کرد. علل اصلی درماتیت سبورئیک را میتوان ارث، استرس، پوست چرب، عدم شستشو مناسب پوست و آب و هوا دانست.

چگونه اگزما را درمان کنیم؟

برای درمان اگزما ابتدا باید عامل آلرژی زا را شناسایی کرده و سپس درمان متناسب با آن را انتخاب کنید. اگر علت این بیماری ژنتیکی باشد، درمان آن کمی سخت است. اما این امکان وجود دارد که با رعایت برخی موارد علائم اگزما را کاهش داد.

درمان اگزمای پوستی فقط با رعایت چند نکته

  • از محرک هایی که باعث تشدید اگزما می شوند اجتناب کنید.
  • اگر پوست خشکی دارید، به صورت مداوم از مرطوب کننده برای درمان خشکی پوست استفاده کنید.
  • برای درمان خارش پوست از آنتی هیستامین استفاده کنید.
  • سعی کنید با آب ولرم دوش بگیرید و پس از استحمام پوست تان را با یک حوله تمیز و نرم به آرامی خشک کنید.
  • از کرم ها و پماد های حاوی کورتیزون استفاده کنید.

درمان خانگی بیماری اگزما

قاعدتا استفاده از روش های خانگی و طبیعی برای درمان بیماری ها، شاید در اغلب موارد موثر واقع شوند اما باید توجه داشته باشید که این روش ها درمان قطعی نمی باشند اما می توانند در کاهش علائم بیماری نقش شایانی داشته باشند.

ژل آلوئه ورا

همانطور که میدانید ژل آلوئه ورا خواص زیادی برای پوست دارد. یکی از این خاصیت ها، رطوبت رسانی و آبرسانی به پوست می باشد. استفاده از ژل آلوئه ورا در تسکین اگزما تاثیر زیادی دارد. این ژل آنتی باکتریال بوده و از بروز عفونت های پوستی نیز جلوگیری می کند.

توصیه میکنیم از ژل آلوئه ورا طبیعی استفاده کنید زیرا سایر محصولات ممکن است حاوی الکل باشد و الکل باعث تشدید اگزما می شود. سعی کنید قبل از مصرف مقدار کمی از آن را روی پوست خود تست کنید چرا که ممکن است آلوئه ورا در برخی موارد باعث ایجاد حساسیت شود.

روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی اسید های چرب سالم می باشد. استفاده از روغن نارگیل برای افرادی که دارای پوست خشک و اگزما هستند بسیار موثر می باشد چرا که رطوبت رسانی به پوست را افزایش داده و بهبود را تسریع می بخشد.

عسل

همانطور که میدانید، عسل یک ماده آنتی باکتریال و ضد التهاب می باشد. از زمان های قدیم تا کنون عسل برای درمان انواع التیام های پوستی و زخم ها مورد استفاده بوده است. همچنین عسل برای درمان اگزمای پوستی نیز بسیار مفید می باشد و باعث کاهش التهاب می شود.

روغن درخت چای

یکی از مهمترین کاربردهای روغن درخت چای، درمان بیماری های پوستی است. روغن درخت چای حاوی خاصیت ضد التهابی می باشد و به کاهش قرمزی ها، خارش و سوزش ناشی از اگزما پوستی کمک شایانی می نماید. شما میتوانید روغن درخت چای را با روغن نارگیل و همچنین روغن بادام مخلوط کرده و استفاده کنید.

درمان اگزمای پوستی در کودکان

درمان اگزمای پوستی در کودکان

  • با رعایت چند مورد ساده، میتوانید از به وجود آمدن اگزما در کودکان پیشگیری کنید و همچنین اگزمای پوستی در کودکان را درمان کنید:
  • از پوشاندن نوزاد با لباس های گرم خودداری کنید. تعریق می تواند اگزما را تشدید کرده و باعث ایجاد خارش شود.
  • از مرطوب کننده های مناسب برای کودکان استفاده کنید.
  • از شامپو های ضد اگزما (شامپو بچه) برای کودکان استفاده کنید.
  • از دستمال مرطوب های فاقد الکل و اسانس استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از خاراندن پوست توسط نوزاد، حتما از دستکش استفاده کنید.
  • از حمام مکرر در کودکان خودداری کنید. کودکان هر هفته دوبار به استحمام نیاز دارند. استحمام کمتر باعث می شود تا پوست رطوبت کافی را در خود حفظ کند.

سخن پایانی

در این مقاله از کلینیک ایران مهر سعی کردیم به انواع اگزمای پوستی و روش های پیشگیری و درمان آن اشاره کنیم. شما میتوانید تنها با راعایت چند مورد ساده که در فوق اشاره شده، از ابتلای به اگزمای پوستی جلوگیری کنید. توصیه میکنیم برای آن که بتوانید کنترل بیشتری روی این بیماری داشته باشید، حتما به پزشک مراجعه کنید و اگزما را سرسری نگیرید.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید