فواید و خواص روغن آرگان برای پوست و مو چیست؟

موضوع : پوست و زیبایییکشنبه 18 اردیبهشت 1401

امروزه کمتر کسی است که از خواص روغن آرگان بی خبر باشد! روغن آرگان، از هسته میوه درخت آرگان که یک درخت بومی مراکش است، به دست می‌آید. این ماده یکی از گران‌ترین روغن‌های جهان بوده و به طلای مایع معروف است. زنان مراکشی، از سالها پیش از این روغن برای جوانسازی و تغذیه پوست، مو و بدن خود استفاده می‌کنند. امروز در این مقاله از کلینیک میخواهیم به صورت مفصل در مورد فواید و خواص روغن آرگان صحبت کنیم.

روغن آرگان چیست؟

همانطور که در مقدمه مقاله گفته شد، روغن آرگان (Argan Oil) از هسته میوه درخت آرگان به دست می‌آید. این روغن مقادیر زیادی ویتامین E، اسیدهای چرب ضروری و آنتی اکسیدان دارد و برای انواع مو مفید است. ویتامین E در سلامت و زیبایی پوست و مو نقش محافظتی داشته و دارای خواص آنتی اکسیدانی می‌باشد.

علاوه بر این، عصاره‌ای که در اغلب محصولات آرایشی و بهداشتی وجود دارد، از روغن آرگان است. این روغن به محصولات زیبایی پوست و مو کیفیت بخشیده و محبوبیت زیادی را در بین بانوان به دست آورده است. امروزه استفاده از روغن آرگان خالص جایگزینی برای انواع لوسیون های پوست و مو گردیده است.

خواص روغن آرگان برای پوست

مزایای روغن آرگان برای پوست تنها به خاصیت درمانی آن محدود نمی‌شود. این روغن با عناصر طبیعی که در خود دارد، از بروز اختلالات پوستی نیز جلوگیری می‌کند.

خواص روغن آرگان برای پوست

تاخیر در پیری پوست و جوانسازی با روغن آرگان

همانطور که میدانید، آلودگی هوا و اشعه های مضر نور خورشید، آسیب زیادی به پوست میزند. این آسیب ها، رادیکال های آزاد روی پوست جمع شده و سطح مرطوب پوست را از بین می‌برند. در نتیجه پوست خشک شده و در معرض پیری زود رس واقع می‌شود. روغن آرگان به دلیل داشتن ویتامین E باعث خثی کردن رادیکال های آزاد شده و میزان رطوبت پوست تان را افزایش می‌دهد. ساپونین موجود در روغن آرگان، خاصیت کشسانی، درخشندگی و سفتی پوست را نیز افزایش می‌دهد.

ترمیم کننده پوست

این ماده سالیان سال است که در شمال آفریقا، به عنوان درمانی برای عارضه های پوستی استفاده می‌شود. عناصر ضد التهابی که در روغن آرگان وجود دارد، خاصیت ترمیم کنندگی به آن بخشیده است. با این اوصاف، التهابات پوستی که در اثر اشعه های مضر خورشید روی پوست به وجود می‌آیند، با استفاده مداوم از این روغن به صورت کامل از بین می‌رود.

روغن آرگان با افزایش خاصیت کشسانی پوست، اثرات ترک ها و خطوط ناشی از بارداری، کاهش و افزایش ناگهانی وزن، آثار جراحی و بخیه را کمرنگ کرده و به مرور زمان از بین می‌برد.

ماده ای مغذی برای پوست های حساس

پوست های حساس به طور مرتب نیاز به نگهداری و مراقبت دارند. روغن آرگان بهترین راهکار برای این نوع پوست هاست. تنها کافیست قبل از خواب، مقداری از روغن آرگان را به آرامی روی پوست خود ماساژ دهید.

پیشگیری از آکنه و کمک به درمان آن

آکنه ها اغلب به دلیل تولید سبوم بیش از حد، به وجود می‌آیند. روغن آرگان به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی و ویتامین E، می‌تواند برای تنظیم سبوم پوست موثر باشد. همچنین استفاده از این روغن به مرور زمان می‌تواند جای جوش ها را نیز از بین ببرد. شما حتی می‌توانید به منظور پیشگیری از آکنه نیز از این روغن استفاده کنید.

علائم و ویژگی های پوست چرب

همچنین برای درمان بیماری هایی نظیر پسوریازیس، درماتیت آتوپیک و… از این روغن استفاده کنید. ترکیب این روغن با سایر روغن های گیاهی مثل روغن زیتون، روغن درخت چای و روغن کنجد می‌تواند ماسک هایی با خاصیت ترمیم کنندگی قوی در اختیار شما قرار دهد.

مرطوب کننده و کاهش چربی پوست

وجود ویتامین E در روغن آرگان که یک آنتی اکسیدان محلول در چربی است، می‌تواند به حفظ آب در پوست کمک کند. به همین علت در ترکیبات محصولاتی مانند صابون‌ها، کرم‌ها و لوسیون ها از این روغن استفاده می‌شود.

افرادی که دارای پوست چرب هستند، میتوانند از روغن آرگان برای حفظ تعادل چربی پوست خود استفاده کنند. این روغن، با داشتن خاصیت کاهنده چربی، در کاهش چربی پوست تاثیر بسزایی داشته باشد. نگران چربی این روغن نباشید! روغن آرگان دارای خاصیت تنظیم چربی پوست می‌باشد و به این ترتیب، چربی ناخوشایندی را روی پوست به جا نمی‌گذارد.

خواص روغن آرگان برای مو

روغن آرگان ماده ایست که غذای موهای شماست! این روغن در عین طبیعی بودن، احتمال بروز هر گونه عارضه جانبی به موها را به حداقل می‌رساند و به شما در داشتن موهایی زیبا، شفاف و درخشان کمک می‌کند.

از بین بردن موخوره و تقویت ساقه مو با روغن آرگان

اگر میخواهید موهای بلند و بدون موخوره داشته باشید، توصیه میکنیم حتما از روغن آرگان برای مو خود استفاده کنید. استفاده مرتب از این روغن تا حد زیادی از موخوره جلوگیری کرده و باعث تقویت ساقه موهای شما می‌شود. تنها کافیست مقداری از این روغن را روی موهای خود ماساژ دهید تا از خاصیت معجزه آسای آن را مشاهده کنید. همچنین روغن آرگان، باعث رشد یکدست موها شده و ترکیب این روغن با روغن کنجد یک سرم تقویت کننده قوی برای ساقه مو به وجود می‌آورد.

آبرسانی به مو و از بین بردن وزی موها

یکی دیگر از خواص روغن آرگان آبرسانی به مو می‌باشد. این روغن به دلیل خاصیت های قابل توجهی که برای موها دارد، از خشک شدن موها جلوگیری کرده و حتی ریزش مو را نیز به حداقل می‌رساند. همچنین ویتامین E که در این روغن وجود دارد، از بروز بیماری های مو مانند موخوره و شوره جلوگیری می‌کند. روغن آرگان دارای اسید های چرب ضروری از جمله امگا ۹ و امگا ۳ می‌باشد که برای افرادی که دارای موهای وز هستند بسیار مناسب است.

افزایش درخشندگی مو

موها نیز مانند پوست، در معرض تابش نور خورششید و آلودگی ها می‌باشند. در کنار آن، تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی نیز شرایط را بدتر می‌کند. از خواص روغن آرگان می‌توان به افزایش درخشندگی و نرمی موها اشاره کرد.

جمع بندی

همانطور که تا اینجای مقاله با ما همراه بودید، روغن آرگان از ترکیبات ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی و مواد مغذی تشکیل شده است. این روغن به طلای مایع معروف بوده و گنجینه ای ارزشمند از دل طبیعت است. روغن آرگان از پرطرفدارترین روغن های موجود است و بسیاری از سلبریتی ها از این روغن برای پوست، مو و ناخن های خود استفاده می‌کنند.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید