ریزش سکه ای مو و روش های درمان آن

موضوع : زیبایی مودوشنبه 23 اسفند 1400

از دست دادن موها همواره به صورت ریزش موی معمولی نبوده و گاهاً به صورت ریزش مو سکه ای نیز رخ می‌دهد. البته در هر دو حالت با سست شدن فولیکول‌ها، موها به مرور زمان شروع به ریزش کرده و موجب از دست دادن زیبایی موهای فرد خواهند شد. به همین دلیل نیز مقابله با آن و درمان به موقع، می‌تواند از مشکلات جدی بسیاری جلوگیری کند.

ریزش موی سکه ای یکی از شدیدترین نوع ریزش موها به شمار می‌رود که در آن موهای فرد به یک‌باره و به صورت تعداد بسیار شروع به ریزش می‌کنند. در این مطلب سعی داریم این نوع از ریزش موها را به شما معرفی کرده و روش‌های درمان آن را نیز بررسی کنیم پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

ریزش سکه ای مو یا آلوپسی آره آتا

ریزش مو سکه ای که به بیماری آلوپسی آره آتا نیز معروف است، یک بیماری شایع خود ایمنی می‌باشد که ممکن است بسیاری از افراد را در سنین مختلف درگیر کند. یکی از ویژگی‌های بسیار مهم آلوپسی آره آتا این است که این بیماری غیر قابل پیش بینی بوده و ممکن است در طی یک شب رخ دهد. البته رشد دوباره موها در این نوع ریزش نیز قابل پیش بینی نیست چرا که در هر فرد متفاوت بوده و رشد دوباره آن‌ها به سه صورت زیر انجام می‌پذیرد:

  • در برخی از افراد ممکن است  تا ۱۲ ماه پس از ریزش دوباره رشد کنند.
  • این بیماری در بعضی از افراد ممکن است تبدیل به آلوپسی توتالیس یعنی ریزش کل موهای سر شود.
  • به صورت بسیار نادر ممکن است آلوپسی آره آتا تبدیل به آلوپسی یونیورسالیس یعنی ریزش کل موهای بدن شود اما همانطور که گفتیم این حالت بسیار نادر بوده و احتمال رخ دادن آن نیز خیلی کم می‌باشد.

چرا برخی از افراد دچار ریزش مو سکه ای می شوند؟

آلوپسی آره اتا یک بیماری خود ایمنی بدن است که یکی از دلایل شایع این بیماری، حمله اشتباه سیستم ایمنی بدن به بافت‌ها و دیگر سلول‌ها می‌باشد. در نتیجه‌ی حمله سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو، ریشه‌ی موها سست شده و موهای یک قسمت از سر به صورت سکه ای دچار ریزش می‌شوند. البته خود ایمنی بدن دلیل اصلی این نوع از ریزش بوده و عوامل دیگری از جمله وراثت و ژنتیک نیز نقش مهمی در آن دارند. گاهاً ممکن است شما آلوپسی آره آتا را از پدر و یا مادر خود که قبلاً دچار این بیماری شده بودند، به ارث ببرید.

ریزش مو سکه ای

آیا آلوپسی آره آتا تنها در موهای سر اتفاق می افتد؟

همانطور که در مطلب بالا نیز بدان اشاره کردیم، حمله سلول‌های سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های موها باعث ایجاد و رخ دادن ریزش مو سکه ای می‌شود. پس در نتیجه در هر نقطه‌ای از بدن که فولیکول‌های مو رشد کرده و مو وجود داشته باشد، امکان رخ دادن آلوپسی آره آتا وجود دارد. با اینکه این بیماری اغلب در موهای سر رخ می‌دهد اما گاهاً در ریش‌های آقایان نیز دیده می‌شود.

نشانه های آلوپسی آره آتا

هر بیماری علائم و نشانه‌هایی دارد که با شناسایی آن‌ها می‌توان تشخیص داد که دچار آن بیماری شده‌اید. در آلوپسی اره آتا نیز روش‌های مختلفی برای شناسایی این بیماری وجود دارد که در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

ریزش یک باره مو به صورت سکه ای

ریزش سکه ای موها معمولاً به صورت یک‌باره رخ داده و به آرامی انجام نمی‌پذیرد. به همین دلیل نیز ریزش سکه ای مو به صورت آنی یکی از نشانه‌های مهم و بارز آلوپسی آره آتا می‌باشد. اگر به یک‌باره شاهد ریزش موهای‌تان به صورت بیضی و یا سکه ای بودید، اطمینان حاصل کنید که دچار ریزش موی سکه ای شده‌اید و بهتر است که در کمترین زمان ممکن نسبت به درمان آن اقدام کنید.

تغییرات در ظاهر ناخن ها

گاهاً ممکن است تغییرات در ظاهر ناخن‌ها نیز از نشانه‌های ریزش مو سکه ای باشد. به عنوان مثال ظاهر شدن برخی تغییرات از جمله حفره دار شدن، التهاب، نازک شدن جنس ناخن‌ها، زبرتر شدن ناخن‌ها و … از نشانه‌های آلوپسی آره آتا باشند. البته توجه کنید که این تغییرات باید همراه با ریزش موها به صورت سکه ای باشند و اگر هر یک از این تغییرات به صورت تکی رخ دادند، نشانه از ریزش موها نمی‌باشند.

ریزش مو سکه ای

رشد مجدد موها در نواحی طاسی

رشد مجدد و یک‌باره موهای چند قسمت از بدن که قبلاً دچار ریزش شده بودند، یکی از نشانه‌های اصلی آلوپسی آره آتا می‌باشد. پس اگر شاهد رشد مجدد موها در نواحی که قبلاً موهای خود را از دست داده بودید شدید، بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه کنید تا بیماری شما را تشخیص دهد.

روش های درمان ریزش سکه ای مو

ریزش موی سکه ای یکی از بیماری‌های لاعلاج می‌باشد که روش درمان مشخصی برای آن وجود ندارد. به همین دلیل نیز پزشکان متخصص سعی در استفاده از روش‌های مختلف برای کنترل و بهبود شرایط دارند. برای درمان این نوع از ریزش مو، اغلب از روش‌های درمانی برای رشد سریع موها استفاده می‌کنند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

درمان های دارویی برای جلوگیری از پیشروی بیماری

یکی از روش‌های مقابله با ریزش مو سکه ای، تشخیص به موقع آن و استفاده از روش‌های پیشگیری می‌باشد. اگر بتوانید با دیدن زود هنگام نشانه‌های این بیماری و مراجعه سریع به پزشک درمان آن را شروع کنید، می‌توان تا حدودی از پیشروی آن جلوگیری کرد.

استفاده از کاشت مو برای احیای موهای از دست رفته

در برخی از مواقع که ریزش موها به صورت سکه ای پیشروی کرده و موجب طاسی برخی از نقاط موی سر و یا ریش‌ها می‌شوند، می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف کاشت مو، نسبت به احیای دوباره موهای از دست رفته خود اقدام کنید. البته توجه داشته باشید که بانک موی انتخابی شما برای کاشت مو، باید جز نقاط درگیر با آلوپسی آره آتا نباشد چرا که ممکن است پس از کاشت مو دوباره دچار ریزش مو شوید.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید