روش های تشخیص و مراقبت از پوست مختلط

موضوع : پوست و زیباییسه‌شنبه 21 تیر 1401

پوست‌های خشک، چرب و معمولی تا حد زیادی شناخته شده هستند و هر کدام روتین مراقبتی خاص خود را دارند. در این میان یک نوع دیگری از پوست وجود دارد که اغلب افراد نسبت به آن اطلاعاتی ندارند و نمی‌دانند چگونه از آن مراقبت کنند. این گروه پوست مختلط نام دارد و غالبا افراد زیادی این نوع پوست را با پوست چرب اشتباه می‌گیرند. اگر میخواهید بدانید پوست مختلط چیست، توصیه می‌کنیم در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

پوست مختلط چیست؟

پوست مختلط بر اساس گفته متخصصان، یک نوع پوست کاملا عادی است. در این نوع پوست برخی از نقاط پوست چرب و روغنی و برخی از نقاط پوست خشک می‌باشد. منطقه T-Zone که شامل بینی و پیشانی می‌شود، نواحی چرب صورت و مابقی نواحی شامل اطراف لب‌ها و گونه‌ها خشک است. به همین دلیل به این نوع پوست مختلط یا ترکیبی نیز گفته می‌شود.

نشانه های پوست مختلط

ترکیب پوست چرب و خشک ممکن است به صورت مقادیر و اشکال مختلف خود را نشان دهد. بنابراین قانونی قطعی برای تعیین جنس پوست وجود ندارد. با این وجود برخی نشانه‌ها وجود دارند که حاکی از داشتن پوست مختلط است:

  • براق بودن برخی از نواحی پوست از چربی زیاد
  • وجود آکنه در برخی از نواحی صورت
  • داشتن منافذ باز در اطراف بینی
  • لایه لایه شدن پوست در اطراف دهان
  • احساس کش آمدن برخی از نواحی پوست

در حالت کلی مراقبت از پوست مختلط دشوار و سخت می‌باشد. یکی از سخت ترین مراحل مراقبت از پوست مختلط، انتخاب محصولات مراقب پوستی است. اگر از محصولات مناسب با نوع پوست‌تان استفاده نکنید، ممکن است این مشکل تشدید شود. استفاده از محصولات نامناسب قسمت های خشک پوست را خشکتر و قسمت های چرب پوست را چرب‌تر می‌کند. بنابراین باید از محصولاتی که سازگار با نوع پوست شماست را پیدا کرده و از آن استفاده کنید.

روش های مراقبت از پوست مختلط

هر نوع پوستی، به روتین مراقبتی خاص خود نیاز دارد تا سالم بماند. پوست ترکیبی نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای مراقبت از این نوع پوست، توصیه می‌کنیم به موارد زیر دقت کنید:

روش های مراقبت از پوست مختلط 

از محصولات ملایم استفاده کنید

همانطور که گفته شد در این نوع پوست برخی از نواحی خشک و حساس می‌باشد در نتیجه باید از خرید محصولات قوی پاک کننده پوست و… خودداری کنید و سراغ محصولات ملایم بروید. به عنوان مثال برای شستشوی صورت از محصولات ملایم شستشوی صورت استفاده کنید تا هم چربی‌های ناحیه T-Zone را از بین ببرد و هم از خشک شدن پوست جلوگیری کند.

از تونرهای آبرسان غافل نشوید

توصیه می‌کنیم از تونرهایی استفاده کنید که دارای ترکیباتی مانند آنتی اکسیدان‌ باشند. آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که به جوانسازی و ترمیم پوست صورت کمک بسازیی می‌کنند. همچنین تونرها از خشک شدن و چرب شدن بیش از حد پوست جلوگیری می‌کنند و حتی موجب کنترل میزان چربی پوست نیز می‌شوند.

پوست خود را لایه برداری کنید

همانطور که می‌دانید، اگر لایه‌هایی از سلول های مرده در پوست روی هم انباشته شوند، پوست صورت کدر و تیره می‌شود. سعی کنید در طول هفته 1 تا 2 بار پوست خود را لایه برداری کنید تا سلول‌ها مرده، آلودگی‌ها، باقی‌مانده مواد آرایشی و… از سطح پوست‌تان پاک شود. اما توجه داشته باشید که بیش از حد اینکار را انجام ندهید چرا که باعث نازک شدن پوست می‌شود.

از مرطوب کننده استفاده کنید

اغلب مردم تصور می‌کنند پوست چرب نیازی به مرطوب کننده ندارد و حتی باعث چرب‌تر شدن پوست نیز خواهد شد. غافل از اینکه همه پوست‌ها به مرطوب کننده نیاز دارند. برای پوست های مختلط بهتر است از مرطوب کننده‌های فاقد چربی استفاده کنید چرا که این محصولات از چرب‌تر شدن برخی از نواحی پوست نیز جلوگیری می‌کنند.

از ضد آفتاب استفاده کنید

ضدآفتاب صرفا برای نوع پوستی خاصی نیست و همه افراد با هر نوع پوستی باید از ضدآفتاب استفاده کنند. توصیه می‌شود برای این نوع پوست، بصورت روزانه از ضدآفتاب‌های با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید. ضدآفتاب یکی از مهمترین مراحل روتین پوستی است چرا که در طول روز، پرتوهای مضر خورشید باعث آسیب و به وجود آمدن لک‌های تیره و چین و چروک پوست می‌شود.

استفاده از ماسک صورت مناسب با پوست مختلط

یکی از بهترین روش‌های مراقبت از پوست مختلط استفاده از ماسک صورت می‌باشد. برای اینکار شما می‌توانید از چندین ماسک برای نواحی مختلف صورت خود بصورت همزمان استفاده کنید. استفاده از این روش برای افردایکه دارای پوستی مختلط می‌باشند، پیشنهاد می‌شود. توجه داشته باشید که قبل از استفاده از ماسک، پوست خود را با استفاده از شوینده‌ها و پاک کننده‌های ملایم پوست تمیز کنید.

استفاده از ماسک صورت مناسب با پوست مختلط

بهترین روتین صبحگاهی برای پوست مختلط

برای آنکه بتوانید به بهترین صورت از پوست مختلط خود مراقبت کنید، به 2 روتین صبحگاهی و شبانه نیاز دارید. روتین صبحگاهی شما باید به این صورت باشد:

  1. پاک کننده: در طول شب، پوست چربی بیشتری تولید می‌کند و احتمالا صبح‌ها متوجه چربی و حتی برق زدن ناحیه بینی و پیشانی خواهید شد. به همین دلیل بهتر است در ابتدای روز پوست خود را با یک شوینده ملایم شستشو دهید تا آلودگی‌ها و چربی ها از سطح پوست پاک شوند.
  2. تونر: همانطور که گفته شد تونرها دارای آنتی اکسیدان و اسیدهای ملایم هستند. تونرها باقی مانده آلودگی‌ها را که شوینده قدرت پاکسازی آن را ندارد، از روی پوست پاک می‌کنند. یکی دیگر از وظایف تونر، تنظیم pH پوست است که افراد دارای پوست مختلط به آن نیاز دارند.
  3. سرم: سرم‌ها وظیفه آبرسانی و محافظت از پوست در برابر عوامل محیطی را به عهده دارند. اگر دارای پوست ترکیبی هستید، توصیه می‌شود از سرم‌های دارای هیالورنویک اسید استفاده کنید.
  4. مرطوب کننده: برای پوست‌های مختلط، شما به 2 نوع مرطوب کننده نیاز خواهید داشت. یک نوع با فرمول کرمی برای نواحی خشک صورت و یک نوع بر پایه آب و دارای ساختار سبک برای نواحی چرب پوست.
  5. ضدآفتاب: بهترین ضدآفتاب برای کسانی که پوست ترکیبی دارند، ضدآفتابی با فرمولاسیون سبک و حداقل SPF 30 می‌باشد.
  6. لوازم آرایش: توصیه می‌کنیم از لوازم آرایشی استفاده کنید که ساختاری سبک داشته و فاقد چربی باشند.

بهترین روتین شبانه برای پوست مختلط

روتین شبانه مخصوص پوست مختلط عبارت است از:

  1. پاک کننده آرایش: اولین مرحله پاکسازی پوست است. با استفاده از پاک کننده مخصوص پوست مختلط می‌توانید آرایش را از پوست خود پاک کنید. استفاده از میسلار واتر مناسب پوست مختلط می‌تواند راهکاری مناسب باشد.
  2. شوینده: از شوینده‌ای که بتواند مقادیر باقی مانده از آرایش را به خوبی پاکسازی کرده و پوست تمیزی برای شما به ارمغان آورد، استفاده کنید.
  3. لایه بردار: یک یا دو شب در هفته را به لایه بردار اختصاص دهید. استفاده از اسکراب یا لایه بردار، بهترین روش برای پاکسازی لایه‌های مرده است.
  4. ماسک صورت: یک یا دو شب در هفته را به ماسک صورت اختصاص دهید. همانطور که گفته شد از چند ماسک میتوانید برای نواحی مختلف صورت استفاده کنید.

 

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم روش های روتین برای مراقبت از پوست مختلط را برایتان توضیح دهیم. اما در کنار تمام این موارد، توصیه می‌کنیم از فیشال یا پاکسازی پوست نیز استفاده کنید. این روش در کلینیک های پوست و مو انجام می‌شود. پاکسازی پوست در کلینیک ایران مهر تبریز شامل مجموعه‌ای از روش‌های مراقبت از پوست مثل پاکسازی عمیق، لایه برداری، ماسک، ماساژ و… می‌باشد.متخصصین ما در کلینیک ایران مهر گرد هم آمده‌اند تا با آنالیز پوست شما، بهترین و ساده‌ترین روش را برای زیباسازی و جوان کردن پوست شما انجام دهند.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید