انواع جوش صورت

موضوع : پوست و زیباییسه‌شنبه 20 دی 1401

انواع جوش صورت نیاز به درمان‌های متفاوتی دارند. در حالی که ممکن است جوش را با سال‌های پر فراز و نشیب نوجوانی مرتبط بدانید، جوش می‌تواند در هر سنی رخ دهد و هر سال 50 میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هیچ راه حل یکسانی برای آن لکه‌های ناخوشایند وجود ندارد.

در کلینیک ایران مهر، تیم ما متشکل از متخصصان پوست عمومی و زیبایی، می‌دانند که جوش بدون در نظر گرفتن سن شما، ناراحتی ایجاد می‌کند. به همین دلیل است که ما بهترین درمان‌های لیزر و جوش موضعی را برای بیماران خود ارائه می‌کنیم.

جوش چیست و چه دلایلی باعث به وجود آمدن آن می شود؟

جوش یک بیماری التهابی پوستی است که باعث ایجاد جوش و لک روی پوست می‌شود. این اتفاق معمولا عادی است و می‌تواند به دلیل تعدادی از عوامل، از جمله مسدود شدن غدد چربی و تجمع سبوم (ماده مومی شکلی که از پوست شما محافظت می‌کند) و باقی مانده‌های سطحی (سلول‌های مرده پوست، باکتری‌ها و کثیفی) باشد.

دلایل زیادی وجود دارد که شما ممکن است از جوش رنج ببرید. دما و رطوبت، استفاده از برخی محصولات آرایشی، ژنتیک، استرس و اضطراب و تغییرات هورمونی مرتبط با بارداری و قاعدگی همگی می‌توانند باعث بروز جوش شوند.

انواع مختلفی از جوش وجود دارد و برای یافتن یک درمان موثر و ماندگار، اطلاع از انواع جوش صورت ضروری است. به طور کلی، دو نوع اصلی وجود دارد: جوش غیر التهابی و جوش التهابی.

 

بیشتر بخوانید: درمان پوست پرتقالی

 

جوش غیر التهابی

جوش غیر التهابی باعث تورم پوست شما نمی‌شود. دو نوع اصلی جوش غیر التهابی وجود دارد: جوش‌های سر سیاه و سر سفید.

جوش های سر سیاه

جوش‌های سرسیاه زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ با سبوم و سایر مواد زائد مانند سلول‌های مرده پوست مسدود می‌شوند، اما سطح منافذ باز می‌ماند. دانه‌های سرسیاه که کومدون‌های باز نیز نامیده می‌شوند، نام خود را به این دلیل گرفته‌اند که منافذ مسدود شده شبیه نقاط سیاه روی پوست هستند.

جوش‌های سرسیاه که یک نوع خفیف جوش در نظر گرفته می‌شوند، می‌توانند در بسیاری از نقاط بدن از جمله صورت، پشت، سینه، بازوها، شانه‌ها و گردن ایجاد شوند.

سرسفیدها

جوش‌های سرسفید نیز به دلیل مسدود شدن منافذ ایجاد می‌شوند، اما با جوش‌های سر سفید، لایه بیرونی منافذ، سبوم و مواد زائد را به داخل می‌بندد.

نتیجه یک برآمدگی کوچک با نوک سفید است که از پوست بیرون می‌زند. این کومدون‌های بسته نیز شکل خفیف جوش در نظر گرفته می‌شوند و می‌توانند در همان مکان‌هایی مانند جوش‌های سر سیاه ظاهر شوند.

جوش غیر التهابی و التهابی

جوش التهابی

برخلاف جوش‌های سرسیاه و سرسفید، جوش التهابی باعث التهاب و تورم می‌شود. در حالی که سبوم و سلول‌های مرده پوست در ایجاد جوش التهابی نقش دارند، باکتری‌ها واکنش ملتهبی را ایجاد می‌کنند که این نوع جوش ایجاد می‌کند.

پاپول ها

پاپول‌ها که به عنوان جوش نیز شناخته می‌شوند، برجستگی‌های قرمز ملتهب روی پوست شما هستند. این لکه‌های ناخوشایند زمانی ایجاد می‌شوند که باکتری‌ها و مواد زائد وارد فولیکول مو شوند. بیشتر پاپول‌ها روی صورت ایجاد می‌شوند و به عنوان یک شکل متوسط از جوش در نظر گرفته می‌شوند.

پوسچول

یکی دیگر از انواع متوسط جوش، پوسچول یا جوش با نوک یا سر سفید رنگ است. سر این جوش‌ها حاوی چرک است که به عنوان واکنش بدن شما به باکتری‌ها و همچنین سلول‌های مرده پوست و چربی ایجاد می‌شود.

ندول ها

این ها شکل شدیدتری از جوش هستند و به صورت ضایعات بزرگ‌تر و ملتهب ظاهر می‌شوند که دردناک و لمس آن ها سخت است.

در حالی که پاپول‌ها و پوسچول‌ها روی سطح پوست ایجاد می‌شوند، وقتی سبوم، باقی ‌مانده‌ها و باکتری‌ها به دلیل آسیب ‌دیدگی فولیکول مو وارد لایه‌های عمیق‌تر پوست می‌شوند، اما ندول‌ها عمیق‌تر ایجاد می‌شوند.

آن ها معمولا علاوه بر روغن و مواد زائد، حاوی چرک هستند، اما از آن جایی که در عمق بیشتری تشکیل می‌شوند، ندول‌ها همیشه نوک سفید ندارند. صورت، پشت، باسن و قفسه سینه شایع‌ترین نقاطی هستند که درگیر می‌شوند.

هنگامی که چندین ندول ملتهب به ندول‌های دیگر متصل می‌شوند، می‌توانید جوش کنگلوباتا ایجاد کنید.

کیست های جوش

کیست جوش یکی از شدیدترین و دردناک‌ترین انواع جوش است. متاسفانه، آن ها همچنین سخت‌ترین درمان را دارند.

کیست‌های جوش برجستگی‌های بزرگ، نرم و پر از مایع در زیر سطح پوست شما هستند. آن ها می‌توانند در لمس دردناک باشند و اغلب منجر به اسکار جوش می‌شوند. این نوع جوش به همان شکل ندول‌ها ایجاد می‌شود، اما کیست‌های جوش شدیدتر و حاوی خون همراه با چرک و مواد زائد هستند.

 

بیشتر بخوانید: علت خارش سر بعد از مزوتراپی

 

چگونه بفهمم کدام درمان برای جوش من مناسب است؟

در کلینیک ایران مهر، ما علت اصلی جوش شما را مشخص می‌کنیم، سپس یک برنامه درمانی برای پاکسازی پوست و ارائه نتایج پایدار ارائه می‌دهیم. بسته به علت جوش، برنامه درمانی شما ممکن است شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

  • آنتی بیوتیک‌های خوراکی
  • درمان‌های هورمونی
  • تجویز آکوتان برای جوش شدید و کیستیک
  • درمان‌های موضعی برای خشک کردن سبوم اضافی
  • رزورسینول و یا رتینوئیدها
  • لایه برداری شیمیایی
  • درمان‌های لیزری

سخن آخر

آیا آماده خداحافظی با جوش و سلام به پوست شفاف هستید؟ برای اطلاعات بیشتر درمورد انواع جوش صورت و روش‌های از بین بردن هر کدام از جوش‌ها می‌توانید با متخصصان ما در کلینیک ایران مهر در تماس باشید.

وبلاگ

انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، طبقه بن ...

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401

علت جوش صورت چیست؟

جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، به نام فولیکول‌های مو، مس ...

سه‌شنبه 23 اسفند 1401

علت جوش چانه

جوش چانه یکی از مشکلات برای بیشتر افراد است. جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ ...

چهارشنبه 17 اسفند 1401

دریافت مشاوره رایگان


برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را ثبت نمایید